fbpx

Cipzár lexikon

A CIPZÁR TÖRTÉNETE

                                                          (forrás: Wikipédia)

A cipzár – hivatalos nevén húzózár vagy villámzár – a mindennapos termékeken gyakran alkalmazott záró kellék. Az angol „zipper” elnevezés, amiből a „cipzár” szó is származik a B. F. Goodrich cégtől ered, Az angol zip szó egyik jelentése: gyorsaság, lendület, ebből egyértelműen következik a hazai villámzár elnevezés eredete.

 A mai cipzár feltalálójának Whitcomb L. Judson amerikai mérnököt lehet tekinteni, aki 1893-ban szabadalmaztatta találmányát.

Az első, sorozatgyártásban előállított termék 1905-ben jelent meg. Ezt tökéletesítette a svéd származású mérnök, Gideon Sundbäck, aki megalkotta a nyitást és zárást végrehajtó kocsit, létrehozva ezzel a mai cipzárt.

A műanyagok használatának előretörésével, a korábban fémből készült záró elemek mellett, létrejöttek a műanyag fröccsöntött fogazatú, majd a spirál cipzárak is. Ezt követték a ma legkorszerűbb, szalagszövéssel kombinált előállítású, spirál cipzárak. Emellett a kocsik (nyitók) fejlesztése sem maradt el.

A CIPZÁR FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE

Az eredeti cipzár elve szerint a két szövetcsík szembenéző peremén sorakozó, eltoltan elhelyezkedő fémfogak egyik felén kis kiemelkedés, a másikon ennek megfelelő bemélyedés található. Összekapcsolódáskor ezek segítségével jön létre az illeszkedés. Záráskor a két zárlánc-sor szögben lép be a kocsiba, így történik a fogak kapcsolódása; nyitáskor fordított művelet játszódik le.

A cipzár felépítése

A cipzár fő elemei a következők:

-A textilszalag, amely a zárláncot hordozza, és amelynél fogva a szerkezet felvarrható. Anyaga rendszerint pamut, poliészter vagy poliamid

-A zárlánc, amely állhat fém vagy műanyag fogak sorából, vagy készülhet műanyag (leggyakrabban poliészter- vagy poliamid-) huzalból alkotott spirálból, fémből vagy műanyagból

-Kezdő, ill. végszem; a kezdő szem egyes kiviteleknél (az ún. bontható cipzárnál) két részből áll, amelyek egymással összekapcsolhatók, ill. egymástól elválaszthatók;

-A kocsi, vagy más néven: nyitó, amely a kialakított kényszerpályával a zárást és nyitást végzi. Mozgatását fogó könnyíti meg.

A szalag, a zárlánc és a kocsi a cipzárak minden fajtájánál mindig megtalálható, a kezdő, ill. végszem a funkciótól, felhasználástól függően változhat. Végtelen kivitelnél például, nincs kezdő, ill. végszem. A fogó nélküli kocsival ellátott cipzárt bevarrás után reteszvarrattal zárják le, ez helyettesíti a kezdő- és végszemet. Vannak két kocsival ellátott cipzárak is, ezeknél, a különböző helyzetben elhelyezett kocsik, a mindkét oldalról történő nyitást és zárást teszik lehetővé.

A cipzárak minimális hossza, a gyártási adottságoktól függően, rövid, zárt spirál cipzárnál 5 cm, a műanyag-fröccsöntött változatnál általában 12 cm. Hosszú, bontható változatnál bármilyen méretet lehet gyártani.

Cipzárak csoportosítása felhasználási terület szerint

RUHÁZAT

Általános ruházat:

-Felső ruházat: kabát, dzseki, mellény, pulóver

-Alsó ruházat: nadrág (farmer, szövetnadrág), szoknya, ruha

  • speciális ruházat:
  • sport- és túraruházat
  • motoros ruházat
  • búvár ruházat

HASZNÁLATI TÁRGYAK

  • lakás felszerelés: ablakpárna, díszpárna, ágynemű, babzsák fotel, textil tároló
  • kiegészítők: táska, cipő, csizma, pénztárca
  • túra felszerelés: hátizsák, sátor, hálózsák
  • kültéri takaró felületek: ponyvák

Cipzárak típus szerint

MŰANYAG

  • SPIRÁL (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
  • bontható:
  • nem bontható (zárt)
  • FRÖCCSÖNTÖTT (GT10, P6, P4)
  • bontható:
  • nem bontható (zárt)
  • REJTETT (RT)    
  • nem bontható (zárt)

FÉM (VT0, VT10, VT25)

ANTIK, NIKKEL, RÉZ

  • bontható:
  • nem bontható (zárt)

SPECIÁLIS (KÜLÖNLEGES) CIPZÁRAK

  • VÍZHATLAN CIPZÁR ((RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
  • bontható
  • nem bontható (zárt)
  • FOLYÓMÉTERES, VÉGTELENÍTETT CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, VT0, VT10)
  • FORDÍTOTT CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
  • bontható
  • nem bontható
  • folyóméteres
  • FREGOLI CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, GT10, P6, P4)
  • KÉT KOCSIS CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, VT0, VT10)
  • bontható
  • nem bontható (zárt)
  • folyóméteres

MŰANYAG CIPZÁRAK

  • SPIRÁL:

Az összetartozó két szalag szemben lévő oldalaira erősített, műanyag huzalból készült spirálok, záródáskor egymásba illeszkednek. A két spirál ellentétes menetemelkedésű, hogy jól össze tudjanak kapaszkodni. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.

A spirál zárlánc előnyös tulajdonsága, hogy nagyon hajlékony. Emellett jól bírja az időjárás viszontagságait, továbbá – kihasználva vegyszerálló tulajdonságaikat- használhatók olyan munkahelyeken, ahol vegyszerekkel kerülhetnek érintkezésbe.

Típusok és felhasználási területek:

  • bontható: (kabátok, mellények elejébe)
  • nem bontható (zárt): (szövetnadrágok, szoknyák sliccébe)

Ebből a fajtából készül végtelen változat is, amit a feldolgozó a mindenkori szükséglet szerinti hosszra vágva használhat fel. (pl. hálózsákok, hátizsákok)

Műanyag spirál cipzár

  • FRÖCCSÖNTÖTT:

A fogak olyan fejjel rendelkeznek, amely az ellenoldali fogazat fogközeibe illeszkedik. A textilszalag poliészterből, a fogazat többnyire polietilénből vagy más műanyagból készül. A fogak a fröccsöntés során közvetlenül a textilszalagon szilárdulva megkötődnek. A spirál cipzárral ellentétben nem annyira hajlékony, de nagyon tartós és erős. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.

Típusok és felhasználási területek:

  • bontható: (vastagabb dzsekik, sí kabátok, motoros kabátok elejébe)
  • nem bontható (zárt): (motoros kabátok zsebére, sínadrágok szárába)
Műanyag fröccsöntött cipzár
  • REJTETT        

  Apró műanyag fogazatú, általában csinos, hosszúkás kocsival készült cipzár. Fogazatát a fonákra teszik, így bevarrás után, a kocsin kívül, szinte elrejtőzik maga a cipzár. Olyan helyeken használható, ahol a zárlánc és a nyitó láthatatlan (belső oldali) elhelyezése kívánatos.
A hurkolt szalaggal készített rejtett cipzár lágyabb fogású, nem annyira erős, de esztétikai szempontok miatt jobban mutat a vékony kelmékben.

     Típusok és felhasználási területek:

  • nem bontható (zárt): (szoknyák, estélyi ruhák, bébi ruházat)
Rejtett műanyag cipzár

FÉM

A fémszalagból kivágott fogakat, melyeken kiemelkedő és bemélyedő rész biztosítja a záródást, egyenlő távolságokban rögzítik a textilszalagra. A felhasznált fém lehet alumíniumötvözet, sárgaréz (esetleg antikolva vagy fekete oxidált bevonattal ellátva) vagy alpakka (ezt ellenállóbb és jobb futású cipzárak esetében használják). Használnak erre a célra nikkelt is, de erről megállapították, hogy az arra érzékenyeknél bőrallergiát okoz, ezért lehetőleg kerülendő. Fémfogazatú cipzárt elsősorban nagyobb mechanikai igénybevételnek kitett helyeken használnak. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.  

  Típusok és felhasználási területek

  • bontható: (bőrkabát elejébe, táskába)
  • nem bontható (zárt): (farmer nadrág sliccébe, pénztárcába)
Fém cipzár

SPECIÁLIS (KÜLÖNLEGES) CIPZÁRAK

  • VÍZHATLAN CIPZÁR

 Műanyag spirál fogazatú cipzár, melyen a textilrész színoldala vízlepergető bevonatú. A fogazat mérete általában 6 mm vastag. Vízálló tulajdonsága miatt szabadidős és sportruházati termékekbe ajánljuk.

     Típusok és felhasználási területek

  • bontható: (vitorlás kabát elejébe)
  • nem bontható (zárt): (hátizsákba, sátorba)
Vízhatlan cipzár
  • FOLYÓMÉTERES, VÉGTELENÍTETT CIPZÁR

Műanyag, spirál vagy fém fogazatú, végelzárás nélküli folyóméterben tekercselt cipzár. A fogazat mérete 4 mm-6 mm-9 mm. A kültéri igénybevételt nagyon jól tűri, ellenáll a napsugárzásnak, ezért nagyon jól használható pl. hajótakarókhoz. Mivel bármilyen méretre vágható, kárpitos bútorokba, sporteszközökbe, sátrakba, takaró ponyvákba is ajánljuk.

Folyóméteres cipzár

  • FORDÍTOTT CIPZÁR

Műanyag spirál cipzár, fordított kocsival. A záró szemek a textilanyag fonákján találhatók a rejtett cipzárhoz hasonlóan, de ez a típusú cipzár nagyobb igénybevételt is elbír. Tulajdonsága megegyezik a normál spirál cipzáréval, de kinézete miatt divatosnak számít manapság.

Típusok és felhasználási területek

  • bontható: (kabát elejébe)
  • nem bontható (zárt): (hátizsákba,)
  • folyóméteres:(sátorba)
Fordított cipzár

  • FREGOLI CIPZÁR

Műanyag spirál vagy fröccsöntött cipzár, fregoli (átfordítható) kocsival. A fogazat mérete 6 mm. A cipzár kinézete ugyanolyan, mint a sima egy kocsis verzió csak a cipzár kocsi átfordítható, így minkét irányból húzható.

Javasolt felhasználási terület: kifordítható kabátokba.

Fregoli kocsi
  • KÉT KOCSIS CIPZÁR

Műanyag spirál vagy fröccsöntött cipzár, két kocsival. A két kocsis cipzár alulról és felülről is nyitható, illetve középről nyitható, O-formában nyíló változatban is létezik. Kabátoknál táskáknál nagyon kedvelt záródási megoldás.

Típusok és felhasználási területek

  • bontható: (kabát elejébe)
  • folyóméteres:(sátorba)
Két kocsis cipzár

CIPZÁR KOCSI

Minden típusú cipzárhoz tartozik megfelelő cipzár kocsi. Ez a zárlánc pár nyitására, illetve zárására alkalmas, több alkatrészből álló fémszerkezet. Alapanyaguk különleges horgany ötvözet. Lakkozott vagy galván bevonattal készülnek. Működésük és felhasználásuk alapján két fő csoportba sorolhatók: automata és laza nyitók.

  • Automata nyitók: a nyitó nem kívánatos lecsúszását, azaz a cipzár szétnyílását, a nyitóban elhelyezett rugó akadályozza meg. Használat során, a fogó meghúzásakor, a rugó automatikusan kiemelkedik és a cipzár nyitható.
  • Laza nyitók: a nyitó nem tartalmaz reteszelő elemet.

CIPZÁR HOSSZÁNAK MEGHATÁROZÁSA

A különböző kialakítású cipzárak hosszát a határoló elemek és a fogazat hosszának együttes értéke adja.

Keresőszavak:

zip, cipzár, zippzár, húzózár, villámzár, bontható cipzár, cipzár csere, cipzár kocsi csere, végtelenített zipzár, méteres zipzár, műanyag zipzár, fém zipzár, cipzárjavítás, fogazott cipzár