A CIPZÁR TÖRTÉNETE
(forrás: Wikipédia)
A cipzár – hivatalos nevén húzózár vagy villámzár – a mindennapos termékeken gyakran alkalmazott záró kellék. Az angol „zipper” elnevezés, amiből a „cipzár” szó is származik a B. F. Goodrich cégtől ered, Az angol zip szó egyik jelentése: gyorsaság, lendület, ebből egyértelműen következik a hazai villámzár elnevezés eredete.
A mai cipzár feltalálójának Whitcomb L. Judson amerikai mérnököt lehet tekinteni, aki 1893-ban szabadalmaztatta találmányát.
Az első, sorozatgyártásban előállított termék 1905-ben jelent meg. Ezt tökéletesítette a svéd származású mérnök, Gideon Sundbäck, aki megalkotta a nyitást és zárást végrehajtó kocsit, létrehozva ezzel a mai cipzárt.
A műanyagok használatának előretörésével, a korábban fémből készült záró elemek mellett, létrejöttek a műanyag fröccsöntött fogazatú, majd a spirál cipzárak is. Ezt követték a ma legkorszerűbb, szalagszövéssel kombinált előállítású, spirál cipzárak. Emellett a kocsik (nyitók) fejlesztése sem maradt el.
A CIPZÁR FELÉPÍTÉSE ÉS MŰKÖDÉSE
Az eredeti cipzár elve szerint a két szövetcsík szembenéző peremén sorakozó, eltoltan elhelyezkedő fémfogak egyik felén kis kiemelkedés, a másikon ennek megfelelő bemélyedés található. Összekapcsolódáskor ezek segítségével jön létre az illeszkedés. Záráskor a két zárlánc-sor szögben lép be a kocsiba, így történik a fogak kapcsolódása; nyitáskor fordított művelet játszódik le.
A cipzár felépítése
A cipzár fő elemei a következők:
-A textilszalag, amely a zárláncot hordozza, és amelynél fogva a szerkezet felvarrható. Anyaga rendszerint pamut, poliészter vagy poliamid
-A zárlánc, amely állhat fém vagy műanyag fogak sorából, vagy készülhet műanyag (leggyakrabban poliészter- vagy poliamid-) huzalból alkotott spirálból, fémből vagy műanyagból
-Kezdő, ill. végszem; a kezdő szem egyes kiviteleknél (az ún. bontható cipzárnál) két részből áll, amelyek egymással összekapcsolhatók, ill. egymástól elválaszthatók;
-A kocsi, vagy más néven: nyitó, amely a kialakított kényszerpályával a zárást és nyitást végzi. Mozgatását fogó könnyíti meg.
A szalag, a zárlánc és a kocsi a cipzárak minden fajtájánál mindig megtalálható, a kezdő, ill. végszem a funkciótól, felhasználástól függően változhat. Végtelen kivitelnél például, nincs kezdő, ill. végszem. A fogó nélküli kocsival ellátott cipzárt bevarrás után reteszvarrattal zárják le, ez helyettesíti a kezdő- és végszemet. Vannak két kocsival ellátott cipzárak is, ezeknél, a különböző helyzetben elhelyezett kocsik, a mindkét oldalról történő nyitást és zárást teszik lehetővé.
A cipzárak minimális hossza, a gyártási adottságoktól függően, rövid, zárt spirál cipzárnál 5 cm, a műanyag-fröccsöntött változatnál általában 12 cm. Hosszú, bontható változatnál bármilyen méretet lehet gyártani.
Cipzárak csoportosítása felhasználási terület szerint
RUHÁZAT
Általános ruházat:
-Felső ruházat: kabát, dzseki, mellény, pulóver
-Alsó ruházat: nadrág (farmer, szövetnadrág), szoknya, ruha
- speciális ruházat:
- sport- és túraruházat
- motoros ruházat
- búvár ruházat
HASZNÁLATI TÁRGYAK
- lakás felszerelés: ablakpárna, díszpárna, ágynemű, babzsák fotel, textil tároló
- kiegészítők: táska, cipő, csizma, pénztárca
- túra felszerelés: hátizsák, sátor, hálózsák
- kültéri takaró felületek: ponyvák
Cipzárak típus szerint
MŰANYAG
- SPIRÁL (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
- bontható:
- nem bontható (zárt)
- FRÖCCSÖNTÖTT (GT10, P6, P4)
- bontható:
- nem bontható (zárt)
- REJTETT (RT)
- nem bontható (zárt)
FÉM (VT0, VT10, VT25)
ANTIK, NIKKEL, RÉZ
- bontható:
- nem bontható (zárt)
SPECIÁLIS (KÜLÖNLEGES) CIPZÁRAK
- VÍZHATLAN CIPZÁR ((RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
- bontható
- nem bontható (zárt)
- FOLYÓMÉTERES, VÉGTELENÍTETT CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, VT0, VT10)
- FORDÍTOTT CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60)
- bontható
- nem bontható
- folyóméteres
- FREGOLI CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, GT10, P6, P4)
- KÉT KOCSIS CIPZÁR (RT0, RT10, RT20, RT30, S40, S60, VT0, VT10)
- bontható
- nem bontható (zárt)
- folyóméteres
MŰANYAG CIPZÁRAK
- SPIRÁL:
Az összetartozó két szalag szemben lévő oldalaira erősített, műanyag huzalból készült spirálok, záródáskor egymásba illeszkednek. A két spirál ellentétes menetemelkedésű, hogy jól össze tudjanak kapaszkodni. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.
A spirál zárlánc előnyös tulajdonsága, hogy nagyon hajlékony. Emellett jól bírja az időjárás viszontagságait, továbbá – kihasználva vegyszerálló tulajdonságaikat- használhatók olyan munkahelyeken, ahol vegyszerekkel kerülhetnek érintkezésbe.
Típusok és felhasználási területek:
- bontható: (kabátok, mellények elejébe)
- nem bontható (zárt): (szövetnadrágok, szoknyák sliccébe)
Ebből a fajtából készül végtelen változat is, amit a feldolgozó a mindenkori szükséglet szerinti hosszra vágva használhat fel. (pl. hálózsákok, hátizsákok)
- FRÖCCSÖNTÖTT:
A fogak olyan fejjel rendelkeznek, amely az ellenoldali fogazat fogközeibe illeszkedik. A textilszalag poliészterből, a fogazat többnyire polietilénből vagy más műanyagból készül. A fogak a fröccsöntés során közvetlenül a textilszalagon szilárdulva megkötődnek. A spirál cipzárral ellentétben nem annyira hajlékony, de nagyon tartós és erős. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.
Típusok és felhasználási területek:
- bontható: (vastagabb dzsekik, sí kabátok, motoros kabátok elejébe)
- nem bontható (zárt): (motoros kabátok zsebére, sínadrágok szárába)
- REJTETT
Apró műanyag
fogazatú, általában csinos, hosszúkás kocsival készült cipzár. Fogazatát a
fonákra teszik, így bevarrás után, a kocsin kívül, szinte elrejtőzik maga a
cipzár. Olyan helyeken használható, ahol a zárlánc és a nyitó láthatatlan
(belső oldali) elhelyezése kívánatos.
A hurkolt szalaggal készített rejtett cipzár lágyabb fogású, nem annyira erős,
de esztétikai szempontok miatt jobban mutat a vékony kelmékben.
Típusok és felhasználási területek:
- nem bontható (zárt): (szoknyák, estélyi ruhák, bébi ruházat)
FÉM
A fémszalagból kivágott fogakat, melyeken kiemelkedő és bemélyedő rész biztosítja a záródást, egyenlő távolságokban rögzítik a textilszalagra. A felhasznált fém lehet alumíniumötvözet, sárgaréz (esetleg antikolva vagy fekete oxidált bevonattal ellátva) vagy alpakka (ezt ellenállóbb és jobb futású cipzárak esetében használják). Használnak erre a célra nikkelt is, de erről megállapították, hogy az arra érzékenyeknél bőrallergiát okoz, ezért lehetőleg kerülendő. Fémfogazatú cipzárt elsősorban nagyobb mechanikai igénybevételnek kitett helyeken használnak. A fogazat mérete általában 4 mm-6 mm-9 mm szélességű.
Típusok és felhasználási területek
- bontható: (bőrkabát elejébe, táskába)
- nem bontható (zárt): (farmer nadrág sliccébe, pénztárcába)
SPECIÁLIS (KÜLÖNLEGES) CIPZÁRAK
- VÍZHATLAN CIPZÁR
Műanyag spirál fogazatú cipzár, melyen a textilrész színoldala vízlepergető bevonatú. A fogazat mérete általában 6 mm vastag. Vízálló tulajdonsága miatt szabadidős és sportruházati termékekbe ajánljuk.
Típusok és felhasználási területek
- bontható: (vitorlás kabát elejébe)
- nem bontható (zárt): (hátizsákba, sátorba)
- FOLYÓMÉTERES, VÉGTELENÍTETT CIPZÁR
Műanyag, spirál vagy fém fogazatú, végelzárás nélküli folyóméterben tekercselt cipzár. A fogazat mérete 4 mm-6 mm-9 mm. A kültéri igénybevételt nagyon jól tűri, ellenáll a napsugárzásnak, ezért nagyon jól használható pl. hajótakarókhoz. Mivel bármilyen méretre vágható, kárpitos bútorokba, sporteszközökbe, sátrakba, takaró ponyvákba is ajánljuk.
- FORDÍTOTT CIPZÁR
Műanyag spirál cipzár, fordított kocsival. A záró szemek a textilanyag fonákján találhatók a rejtett cipzárhoz hasonlóan, de ez a típusú cipzár nagyobb igénybevételt is elbír. Tulajdonsága megegyezik a normál spirál cipzáréval, de kinézete miatt divatosnak számít manapság.
Típusok és felhasználási területek
- bontható: (kabát elejébe)
- nem bontható (zárt): (hátizsákba,)
- folyóméteres:(sátorba)
- FREGOLI CIPZÁR
Műanyag spirál vagy fröccsöntött cipzár, fregoli (átfordítható) kocsival. A fogazat mérete 6 mm. A cipzár kinézete ugyanolyan, mint a sima egy kocsis verzió csak a cipzár kocsi átfordítható, így minkét irányból húzható.
Javasolt felhasználási terület: kifordítható kabátokba.
- KÉT KOCSIS CIPZÁR
Műanyag spirál vagy fröccsöntött cipzár, két kocsival. A két kocsis cipzár alulról és felülről is nyitható, illetve középről nyitható, O-formában nyíló változatban is létezik. Kabátoknál táskáknál nagyon kedvelt záródási megoldás.
Típusok és felhasználási területek
- bontható: (kabát elejébe)
- folyóméteres:(sátorba)
CIPZÁR KOCSI
Minden típusú cipzárhoz tartozik megfelelő cipzár kocsi. Ez a zárlánc pár nyitására, illetve zárására alkalmas, több alkatrészből álló fémszerkezet. Alapanyaguk különleges horgany ötvözet. Lakkozott vagy galván bevonattal készülnek. Működésük és felhasználásuk alapján két fő csoportba sorolhatók: automata és laza nyitók.
- Automata nyitók: a nyitó nem kívánatos lecsúszását, azaz a cipzár szétnyílását, a nyitóban elhelyezett rugó akadályozza meg. Használat során, a fogó meghúzásakor, a rugó automatikusan kiemelkedik és a cipzár nyitható.
- Laza nyitók: a nyitó nem tartalmaz reteszelő elemet.
CIPZÁR HOSSZÁNAK MEGHATÁROZÁSA
A különböző kialakítású cipzárak hosszát a határoló elemek és a fogazat hosszának együttes értéke adja.
Keresőszavak:
zip, cipzár, zippzár, húzózár, villámzár, bontható cipzár, cipzár csere, cipzár kocsi csere, végtelenített zipzár, méteres zipzár, műanyag zipzár, fém zipzár, cipzárjavítás, fogazott cipzár