Cipzár gondok

A fogak nem kapcsolódnak össze

Ezt a problémát okozhatja a fogak kopott állapota, és/vagy a kocsi hibája is. Egyszerűbb esetben csak arról van szó, hogy a kocsi oldalvezetői kopottak, és felhúzás közben nem húzzák össze teljesen a fogakat, így nem jön létre megfelelő zárás. Erre nemcsak a szétváló fogak, hanem a nehezen, akadozva mozgatható kocsi is figyelmeztet. Ha nem túl kopott a kocsi belső felülete, akkor a probléma, szerencsés eseten még könnyen orvosolható. Egy hozzáértő személy a kocsit megfelelően be tudja állítani.

A kocsi eltört, cserére szorul

Ha eltört a kocsi, vagy elhasználódott, de a cipzár hibátlan állapotban van, akkor csak egy új kocsira lesz szükségünk. A cipzár típusától függően, varratbontással vagy a végzáró szem eltávolításával, lehúzható a régi és felhelyezhető az új kocsi. Minden esetben a cipzár fogazatszélességéhez és kialakításához igazodó kocsit kell választani.

A cipzár húzókája letört, elhasználódott

Amennyiben a cipzár húzókájával akadt problémánk, házi megoldások helyett rengeteg praktikus és könnyen felhelyezhető típus közül választhatunk. A ruhadarab stílusának és a cipzár kivitelének megfelelő darabok állnak rendelkezésünkre.

A cipzár elszakadt, sérült

Ha a cipzár elszakadt, sérült vagy a fogazata hiányossá vált, akkor csak a cipzárcsere jelenthet megoldást.

A cipzár cseréje minden esetben a varratbontással jár. Az elhasználódott vagy sérült cipzárat el kell távolítani a ruhadarabból, termékből. Az új cipzárat mindig a termék alapanyagához, a használat során kialakuló igénybevételhez, a termék stílusához igazodva ésszerű kiválasztani. Farmernadrágokhoz, pl. egyértelműen erősebb, fém fogazatú cipzárak javasoltak. Abban az esetben is kérhetjük a cipzár cseréjét, ha számunkra nem kényelmes vagy nehezen kezelhetőnek érezzük.

Varrási problémákból adódó cipzár gondok

Ha a cipzárunk felhúzáskor vagy viselés során feszül, húzódik, akkor elképzelhető, hogy maga a ruhadarab kialakítása, vagy a cipzár bevarrásának a módja okozza a problémát. Ha túl szűk a ruhadarab a cipzár bevarrásának vonalában, akkor lehet, hogy érdemes kiengedéssel , betoldással plusz bőséget adni neki, majd a cipzárt ismételten visszavarrni. Néhány esetben praktikus lehet a cipzárat ideálisabb helyre áthelyezni. Problémát okozhat még, ha a cipzár fogazata bevarrás során túl közel kerül a ráhajló anyagszélhez, így a kocsi nem tud megfelelően futni a fogazaton, vagy ha becsípődik a belső részen maradó anyagszél. Ennek köszönhetően a cipzár felhúzása akadozni fog. Ilyen esetekben tanácsos a cipzár ismételt bevarrása, a feltárt problémák kiküszöbölésével.

A cipzár minősége nem igazodik a termék alapanyagához

Abban az esetben, ha a cipzár vastagsága nem igazodik az alapanyag tulajdonságaihoz, túl nehéz, akkor előfordulhat, hogy lehúzza az anyagot, “ránehezedik”, illetve, ha túl gyenge, vékony, akkor a használat során könnyen tönkremegy. Mindkét esetben előfordulhat, hogy a cipzár nehezen lesz húzható, ezért javasolt annak cseréje.

A használat során kialakult problémák megelőzése

Minden cipzár „meghálálja”, ha még újkorában a fémfogazatát száraz szappannal vagy grafit ceruza hegyével, a műanyagból készültet pedig pl. gyertyaviasszal áthúzva „megkenik”.  Az így  „kezelt” fogazaton a kocsi mozgása simább és könnyebb lesz, nem kopnak feleslegesen a kocsi belső záró vályúi sem. E kenőanyagok súrlódást csökkentő hatásúak, feleslegük pedig, a kezelést követően tiszta ronggyal letörölhető.

Figyeljünk, hogy le -és felhúzásnál ne rángassuk erőteljesen a cipzárat, inkább kissé húzzuk kifelé a kocsit. Ügyeljünk rá, hogy a záróelemek mindig rendesen illeszkedjenek, a felhúzás megkezdésekor. Mosás előtt mindig húzzuk fel a ruha cipzárját, így biztosan nem rongálja meg a többi holminkat. Vasalásnál vigyázzunk, mert a műanyag cipzárak könnyen megolvadnak!